Zvočne datoteke in glasba, MP3, frekvence in biti – Drugi Del

V prejšnjem članku smo govorili  o FLAC in ALAC ter omenili, da predstavljata popolno kopijo originalnega zapisa glasbe v digitalni obliki. Med ostalim smo omenili, da sta slednja zelo popularna formata za zapis glasbe brez izgube podatkov oz. lossless. Na voljo pa so seveda tudi zapisi, ki pri zapisovanju podatke oz. informacije izgubijo. Takšnim formatov pravimo Lossy oz. zapis z izgubo in danes boste o njih izvedeli nekaj več.

MP3, kralj zapisa z izgubo

Eden izmed najbolj popularnih zapisov glasbe nasploh je format MP3 ali na zelo dolgo povedano Moving Pictures Expert Group-Audio Layer 3. Prvi del imena je ime komisije, ki je ta format ustvarila, drugi del pa opisuje zapis sam, saj so ustvarili več formatov. Razlog za končnico MP3 je zato očiten. Najverjetneje se mnogi sprašujete zakaj pa ravno MP3? Zakaj je ta zapis glasbe tako popularen in kaj so njegove prednosti? Odgovor je dokaj preprost. Največja prednost formata je njegova odprtost, kajti ta je brezplačen in ga lahko zato uporablja kdorkoli, brez dodatnih stroškov. Naslednja dobra lastnost glasbe, ki je zapisana v tem formatu, je njena velikost. Ta je lahko v primerjavi s FLAC datoteko manjša tudi do stokrat. Tu je tudi skoraj univerzalna podpora na vsaki napravi, ki je sposobna predvajati glasbo. Od zgodnjih Walkmanov, do MP3-jev, mobilnih naprav, prenosnih računalnikov, avtomobilskih radijev in še več. Prednosti tega formata bi lahko našteval še in še, zato bom raje omenil še nekaj negativnih posledic.

Od 128KBPS do FLAC

Največja in najpomembnejša izguba je seveda kvaliteta glasbe. Zmanjšajo se visoki in nizki toni, izgubi se dinamičnost, sama glasba pa zveni manj živahno v primerjavi z originalnim formatom. Še posebej če imamo naučena ušesa, ki so vajena poslušanja glasbe v visokem formatu. Večina ljudi ni, zato mnogi razlik sploh ne opazijo.

Na slikah zgoraj lahko opazite dejanske razlike, ki se zgodijo, ko spremenimo FLAC format v MP3 pri 320 kbps, 192 in 128. Bolj ko bi zmanjševali bitne informacije, bolj bi se graf premikal proti dnu. Te goste zelene in modre črte predstavljajo dejanske informacije, ki nosijo glasbo. Te se v našem primeru imenujejo kilobiti na sekundo. FLAC glasba ima več tisoč kbps, medtem ko imajo ostali Lossy formati načeloma krepko pod 320. Pri FLAC datoteki lahko vidimo, da gredo frekvence popolnoma do vrha, do 22 kHz. Večji kot je frekvenčni razpon, večja je dinamika v glasbi. Nižji in višji toni pridejo bolj do izraza in zvoki se ne izgubijo v ozadju šumov.

Frekvence in biti

kHz, kh kaj? kHz oz. kilohertz je oznaka, ki se uporablja pri merjenju frekvenc. 1 Hz je enako 1 ciklu v sekundi. K označuje kilo oz. predpono 1000. Torej 1 kHz = 1000 Hz. V digitalni glasbi pa predstavlja število informacij analognega signala predstavljenega v digitalni obliki. Razlika med herci in biti je ta, da herci predstavljajo število informacij, biti pa velikost informacij. Glasbo ustvarijo bolj živo, dinamično in na sploh dodajo večji užitek pri poslušanju, če sta ti števili zelo visoki. Glasbena zgoščenka ima lahko glasbo do 44 kHz, v prejšnjem članku pa smo omenili tudi posebne tipe zgoščenk, ki lahko glasbo predvajajo pri 24 bitih. Glasba, ki jo najdemo na zgoščenkah, je 16 bitna.

Razlike med samimi zvočnimi zapisi

Vzorci

Ker je te stvari malo težje neposredno prevesti, moramo razumeti, da so ti biti od prej omenjenih bitov drugačni. Slednji biti govorijo o bitih, ki opisujejo globino glasbe. Kilobiti na sekundo oz. kbps pa opisujejo, koliko podatkov ima neka glasba v eni sekundi, saj ti označujejo pretok informacij. Pri globini glasbe pa biti opisujejo velikost posameznega vzorca. Vzorec je prisoten pri procesiranju signalov in označuje zmanjšanje kontinuirnega časovnega signala v diskretnega. Tukaj najdemo prvo razliko med gramofonskimi ploščami in digitalnimi mediji, kot je zgoščenka. Medtem, ko je zgoščenka v digitalni obliki, je gramofonska plošča v analogni obliki, zato kot taka nima bitnega zapisa. Če pa bi morali ta dva formata primerjati, bi se glasbena globina plošče prikazala nekje pri 12 bitih. Ostale spremembe so tudi pri razponu frekvence in dinamičnemu razponu.

Zakaj nekateri pravijo, da gramofonska plošča zveni bolje in kakšne so razlike med različnimi formati pri izgubi ter ostale podrobnosti pa boste izvedeli v naslednjem članku.

Viri:

  • https://goo.gl/VrtLdy
  • https://goo.gl/Psf24S
  • https://goo.gl/s93rDu
Komentarji
Ivan Srbič

Ivan Srbič

Že od nekdaj se je ukvarjal z računalniki in ker je hotel znanje še izpopolniti se trenutno izobražuje na FERI. V prostem času pa piše članke, ki jih lahko preberete tukaj.
Ivan Srbič

Latest posts by Ivan Srbič (see all)

Ivan Srbič

Že od nekdaj se je ukvarjal z računalniki in ker je hotel znanje še izpopolniti se trenutno izobražuje na FERI. V prostem času pa piše članke, ki jih lahko preberete tukaj.

Ena misel o “Zvočne datoteke in glasba, MP3, frekvence in biti – Drugi Del

Komentarji so onemogočeni.