Telesne poškodbe v filmih – ZAKAJ?

Ponavadi, ko se nekdo poškoduje, lahko rečemo, da je pač imel malce smole. Vendar v filmih, to nikoli ni nesreča. Poškodba je načrtovana in smiselna izbira pisca ali režiserja, ki nam pove nekaj več o določenem liku ali pa celo podkrepi določene tematske ideje. Vsaka poškodba, pa naj bo to zlomljena roka, slepota, paraliza … predstavlja nek “simboličen hendikep” in nam lažje pomaga razumeti, kakšna je sploh ta oseba (s to poškodbo) kot lik. Mnogo najbolj ikoničnih filmskih likov oz. trenutkov je bilo močno podkrepljeno s tem literarnim konceptom.

Najprej vas moram opomniti, da so poškodbe v filmih veliko več kot le fizične. Recimo, da imamo nekega lika, ki se je pravkar vrnil iz vojne in se počasi nazaj prilagaja civilnemu življenju. Kako lahko simbolično prikažemo njegov notranji konflikt? Enostavno. Naj šepa. Šepanje dobesedno ovira njegovo mobilnost, ter nam takoj pokaže njegove težave oz. probleme s katerimi se mora soočati pri prilagajanju temu novemu življenjskemu slogu. Sposobnost, da lahko stojimo in normalno hodimo je brez dvoma simbol moči in samozavesti. Ste se slučajno vprašali zakaj bivši ameriški predsednik Franklin D. Roosevelt skoraj nikoli ni bil fotografiran na svojem invalidskem vozičku? V Forrest Gump (1994) je razvoj lika poročnika Dana prikazan skozi njegove poškodbe. Njegova edina in glavna želja je, da bi umrl na bojišču, kot heroj. Vendar, ko mu tega ne uspe, žal izgubi možnost do hoje. Lahko bi rekli, da gre za popoln kontrast od Forrestovega lika, ki je imel v preteklosti težave s hojo, čeprav ga seveda kasneje v filmu skoraj ves čas spremljamo kako teče.  V kasnejših prizorih so Danove glavne frustracije posledice njegove potrebe oz. odvisnosti pomoči od drugih ljudi (seveda zaradi njegove invalidnosti), za njegovo premikanje. In ko se kasneje končno približa “nebesom” (scena na ladji med nevihto), ko je že pripravljen, da ga končno doleti usoda, ki mu je bila namenjena že celo življenje, se v tistem trenutku končno lahko premakne sam. Morda ne fizično, zagotovo pa psihološko. In kakor vemo, kasneje noge celo dobi nazaj, pa čeprav tiste iz titanovega jekla.

There Will Be Blood (2007) se prične z grozljivimi prizori, ki nam prikažejo za kako nevarno delo res velja to, ki ga opravlja Daniel Plainview. Daniel kmalu pade v vodnjak ter si zlomi nogo.  Zatem se seveda sam pogumno (skoraj na pol mrtev) splazi do najbližje vasi oz. mesteca. Vredno je tudi omeniti, da se vodnjak v katerega pade, nahaja dobesedno sredi ničesar.  Skozi to poškodbo (in seveda s tem kako se z njo sooči), nam je prikazana njegova srčna vztrajnost in brezobzirnost. Vse to brez samcatega izreka besede oz. dialoga.  Vse skupaj na nek način tudi upravičuje, ali pa vsaj pojasnjuje njegova dejanja, ki kasneje sledijo v filmu.

V Bonnie and Clyde (1967) si Clyde na nogi odreže prst, z namenom, da bi se lahko izognil napornemu delu v zaporu. Ta njegova “oslabitev” se neposredno nanaša na njegovo spolno impotenco z Bonnie. V literaturi in filmih neka “telesna tegoba” označuje “spolno tegobo”, seveda najbolj pogosto pri moških. V Rear Window (1954) je Jeff fizično vezan na njegov invalidski voziček. Ne želi se poročiti z Liso, in njegove telesne omejitve še bolj podkrepijo njegovo lastno mnenje, da je poleg gibanja omejen tudi spolno.

Kaj pa recimo liki kot sta Profesor X in Yoda? Oba imata težave s hojo, vendar oba kljub temu veljata za ene izmed najmočnejših likov v njunih svetovih. Sam sem mnenja, da ima veliko filmskih “mentorjev” telesne omejitve, saj nam je s tem prikazano, da je njihovo glavno orožje um in ne telo. Uspelo jim je preseči vse telesne in fizične omejitve, in to celo do točke, ki več ne odraža njihove šibkosti. Podobna poškodba je slepota. To sega že vse davno nazaj, v čase kralja Ojdipa, kjer je slepi mož lahko napovedal prihodnost, medtem ko Ojdip (kljub možnosti vida) vse skupaj vidi popolnoma narobe. V filmih slepota ponavadi pomeni močnejšo duhovno modrost.

Naslednjič ko v filmu opazite kakšno telesno poškodbo, pomnite, da vse skupaj mora pomeniti nekaj več. Ob koncu filma jo povežite z njenim likom ali pa njegovimi dejanji. Verjemite mi, da boste več kot presenečeni. No, razen če gledate Monty Python and The Holy Grail (1975).

 

 

Komentarji
Primoz But

Primoz But

Velik ljubitelj filmov, občasno tudi pisec scenarijev.
Primoz But

Latest posts by Primoz But (see all)

Primoz But

Velik ljubitelj filmov, občasno tudi pisec scenarijev.

Ena misel o “Telesne poškodbe v filmih – ZAKAJ?

Komentarji so onemogočeni.