Prihaja prvi avto s 3. stopnjo avtonomnosti

Zdi se, da po svetu poteka bitka, kdo bo prvi ustvaril samovozeči avtomobil 5. stopnje. In bitka se stopnjuje, kajti prihaja najbolj zmogljiv samovozeči avto. Audi ob koncu leta na trge pošilja nov Audi A8 2019. Najbolj razburljivo je dejstvo, da bo zmožen 3. stopnje avtonomnosti. Še bolj razburljivo pa to, da ta avtonomnost ne bo na voljo v ZDA.

Trenutno podjetja kot so Tesla, Volvo, Uber, Audi, Mercedes-Benz in BMW, razvijajo možnost avtonomne vožnje, ki pa je v najboljšem primeru še vedno zmožna le 2. stopnje avtonomnosti. Naj natančneje razložim, kaj pomeni vsaka stopnja. Kot omenjeno, je stopenj 5.

Stopnja 0 – brez avtonomnosti

Ta stopnja predstavlja skoraj vsa vozila, ki so trenutno na prodaj oz. se vozijo po cestah. Voznik mora skrbeti za vso upravljanje, torej za zavore, volan, pospeške in spremljanje prometa in okolice.

Stopnja 1 – Voznikova asistenca

Vozila s to stopnjo lahko v nekaterih okoliščinah vozniku pomagajo kontrolirati vozilo, a lahko naenkrat skrbijo le za hitrost ali krmiljenje, ne pa za oboje hkrati. Voznik mora skrbeti za vse vidike vožnje in spremljanje ceste. Primeri takšnih zmogljivosti so vsa vozila, ki imajo vgrajen prilagodljiv tempomat (ang. Adaptive cruise control).

Stopnja 2 – delna avtonomnost

Druga stopnja predstavlja vozilo, ki je zmožno krmiliti, pospeševati in zavirati v določenih situacijah. Voznik mora vedno spremljati promet in okolico ter biti v konstantni pripravljenosti, da prevzame nadzor. Prav tako mora imeti roke pogosto na volanu. Najbolj znan primer te stopnje je Teslin avtopilot, drugi pa so Audijev »Traffic Jam Pilot«, Mercedes-Benzov sistem pomoči in Volvov pilot asistent.

Stopnja 3 – pogojna avtonomnost

V pravih pogojih lahko sistemi te stopnje vozilo upravljajo v skoraj vseh vidikih vožnje, kar vključuje tudi spremljanje okolice. Če se znajde v scenariju, ki ga ne more nadzorovati oz. v katerem ne more voziti (npr. nepregledne črte na cestah) lahko sistem voznika še vedno opozori, da mora prevzeti nadzor. Drugače pa se lahko voznik, oz. že skoraj le potnik, bolj sprosti, bere knjigo, pije kavo itd. Na trge prihaja prvi primer takšnega sistema – Audijev »Traffic Jam Pilot«, ki bo vgrajen v novi A8.

Stopnja 4 – visoka avtonomnost

Vozila te stopnje lahko operirajo popolnoma sama in brez nadzora, a le pod posebnimi pogoji, kot sta tip ceste in geografsko območje. Če bi bilo to deljeno vozilo, omejeno na neko lokacijo, ne bi bilo potrebe po vključenosti voznika. V zasebnem vozilu s četrto stopnjo avtomatizacije pa bi voznik moral prevzeti nadzor v posebnih geografskih območjih ali na tipih cest, kot je neoznačena gorska cesta. Edini sistem, ki naj bi bil tega zmožen, je Google-ov Firefly prototip avtomobila, ki pa je bil omejen na 40 km/h in so ga tudi ukinili.

Prikaz kamer in senzorjev na Audiju A8. Vir: Simplecore.intel

Stopnja 5 – popolna avtonomnost

V tej, zadnji stopnji, je vozilo samo sposobno voziti po vseh tipih cest v vseh pogojih, ki bi jih lahko upravljal tudi človek. Vse kar bi morali narediti mi, je vnos destinacije (pa še to verjetno ne bo potrebno, saj bo avto sam vedel, kam želimo). Primer še čakamo.

Čeprav smo še daleč od tega pa redno poslušamo o testiranjih, zmogljivostih in nesrečah samovozečih avtomobilov. Največ govora je o testiranju v ZDA, a tudi to se počasi spreminja. Audi bo leta 2019 na trg poslal najbolj zmogljiv samovozeči avto in to v Evropo, ne ZDA. Za to so se odločili zaradi različnih zakonodaj v različnih zveznih državah, ki tudi uporabljajo različne cestne signalizacije. To je odličen primer dejstva, da bo hitrost vstopa samovozečih vozil na trg, odvisen od zakonodaj po svetu.

Nov Audi ima vgrajene številne kamere in senzorje – ultrazvočnega, radar kratkega in radar dolgega dosega ter laserski skener, ki mu omogočajo tako visoko stopnjo avtonomnosti. Za zdaj je za to omejen na 60 km/h, a pri Audiju pravijo, da delajo tudi na povečevanju dovoljene hitrosti, ne morejo pa še reči, kdaj bo na voljo.

Poleg tega bo avto zmožen parkirati popolnoma sam, na primer v ozke parkirne prostore. To boste lahko dosegli z daljinskim upravljalnikom. Niti potrebe ne bo, da bi bil avto za parkiranje pripravljen v ravni liniji, saj bo lahko tudi krmilil v pravo pozicijo.

Čeprav bo vozilo na voljo z vsemi senzorji in kamerami, pripravljenimi za avtonomno vožnjo, pa ta še ne bo na voljo takoj. V Evropi lahko samodejno pametno parkiranje pričakujemo nekje v naslednjem letu, avtonomno vožnjo 3. stopnje pa enkrat zatem. V ZDA bo vse odvisno od zakonov za samovozeče avtomobile.

Če vas zanimajo tudi drugi avtonomni avtomobili, lahko preberete članek na temo Tesle 3.

Komentarji
Sara Mikac

Sara Mikac

Tehnologija, tehnološki napredki in novosti so stvari, ki so jo zmeraj zanimale. Kot študentka Družboslovne informatike pa je ta zanimanja lahko dopolnila še z znanjem. Želi izvedeti kako narediti svet boljši in je tako zmeraj na tekočem z najnovejšimi tehnologijami in odmevnimi novicami iz sveta računalništva.
Sara Mikac

Latest posts by Sara Mikac (see all)

Sara Mikac

Tehnologija, tehnološki napredki in novosti so stvari, ki so jo zmeraj zanimale. Kot študentka Družboslovne informatike pa je ta zanimanja lahko dopolnila še z znanjem. Želi izvedeti kako narediti svet boljši in je tako zmeraj na tekočem z najnovejšimi tehnologijami in odmevnimi novicami iz sveta računalništva.

Ena misel o “Prihaja prvi avto s 3. stopnjo avtonomnosti

Komentarji so onemogočeni.