Pipistrel, krila jutrišnjega dneva

Pred dobrima dvema mesecema se je v slovenskih medijih pojavila novica, da lastnik Pipistrela Ivo Boscarol razmišlja o odhodu Pipistrela iz Slovenije. To se na srečo ni zgodilo, a vendarle mnogi ne vedo, kakšen dragulj se skriva v podjetju, čigar ime v latinščini pomeni netopir.

Zgodovina

Začetki segajo več kot trideset let nazaj. Sprva so se lotili izdelave motornih zmajev, nato pa so se usmerili v proizvodnjo ultralahkih letal. V tistem času so bili v Jugoslaviji edini zasebni proizvajalec zrakoplovov. Leta 1994 so začeli z razvojem prvega ultralahkega letala Sinus, ki so ga predstavili naslednje leto. Do danes so izdelali več kot 1500 letal.

Letalo Virus SW/Vir: Pipistrel

Pri Pipistrelu so vedno verjeli v napredek ter premikanje mej. Z njihovim letalom je Matevž Lenarčič leta 2004 obletel svet, osem let kasneje pa je preletel Mt. Everest ter severni tečaj, s čimer je Lenarčič prejel nagrado za naj pilota leta, zmagal pa je v hudi konkurenci, saj je tisto leto svoj sloviti skok iz roba vesolja izvedel Felix Baumgartner. Izdelali so prvo serijsko električno dvosedežno letalo Taurus Electro, ki je kasneje dobilo Lindberghovo nagrado za najboljše električno letalo, poleg tega pa je letalo podrlo rekord v najdaljšem jadranju – 8.800 metrov.

Leta 2008 so postali zmagovalci Nasinega tekmovanja za letalske tehnologije, uspeh pa so nadgradili tri leta kasneje, ko je njihovo letalo Taurus G4, prvo štirisedežno električno letalo, dobilo še eno nagrado Nase, nagrado Green flight challange. Trenutno podjetje razvija štirisedežno letalo Hy4, ki bo postalo prvo letalo s pogonom na gorivne celice, s čimer bodo ponovno premikali meje letalstva.

Letalo Hy4, prvo letalo na svetu s pogonom na gorivne celice/Vir: Isbc.lu

 

Panthera

Vendar pa pri Pipistrelu ne gredo le vedno dlje ter višje, temveč tudi bolj v stilu. Njihov paradni konj, Panthera, velja za Bentleya letal. Razvoj letala je del projekta HYPSTAR, s katerim razvijajo sisteme in podsisteme za hibridni pogon električnih letal. V projektu so kot partnerji sodelovali tudi nemški Siemens, Univerza v Mariboru, Univerza v Pisi ter italijansko podjetje M.B. Vision.

Letalo, ki je prvič poletelo 4. aprila 2012, je na voljo tako v električni ter hibridni, kot tudi v navadni izvedbi, vendar ima štiri sedeže le navadna verzija, električna in hibridna pa imata le dva sedeža, saj preostali prostor zavzamejo baterije. Letalo je zelo varčno, pri potovalni hitrosti naj bi porabilo okoli 35 litrov goriva na uro, kar je znatno manj od konkurence. Navadna verzija letala ima 1800 kilometrov dosega, hibridna 1200, električna pa samo 400 kilometrov.

Potovalna hitrost je dobrih 360 kilometrov na uro, najvišja dosežena hitrost pa je bila 407 kilometrov na uro. Tudi pri tej hitrosti bo mogoče uporabiti reševalno padalo v primeru nesreče. Vendar pa luksuz uvidimo šele, ko vidimo notranjost letala. Usnjeni sedeži ter prostornost presenetita marsikoga, dodaten luksuz pa predstavljajo velika okna, ki omogočajo dober pogled ven. O zunanjem zgledu letala pa ne bom izgubljal besed. Vendar pa vse to ni najbolj poceni, saj bi vas eno letalo olajšalo za več kot 424 tisoč dolarjev.

Letalo Panthera/Vir: Pipistrel

Ostala letala

Vendar pa Panthera ni edino Pipistrelovo uspešno letalo. Pri Pipistrelu vsega skupaj proizvajajo 6 modelov letal ter njihove izvedenke. To so Panthera, Sinus, Virus, Surveyor, Taurus ter Alpha.  Z Virusom so obleteli svet, Taurus pa je bil prvo dvosedežno električno serijsko letalo na svetu. Poleg tega proizvajajo motorne zmaje Spider, Twister ter Apis/Bee.

Letalo Virus/Vir: Pipistrel

Pipistrel je prav gotovo v vrhu današnjih ultralahkih letal. V preteklih letih so se uspeli povezati s partnerji z vzhoda, kar jim omogoča več priložnosti, poleg tega pa so pred kratkim naznanili partnerstvo z Ubrom, s katerim bodo poskušali razviti električni letalnik za uporabo v mestih. Čisto možno je, da se bomo nekega dne zazrli v nebo in videli nad nami leteti enega izmed Pipistrelovih letal.

Viri:

Komentarji

Luka Melinc

Dijak ljubljanske gimnazije, ki je že od malega navdušen nad najnovejšo tehnologijo, avtomobili, vesoljem ter ostalimi inovacijami. Ima željo po čim širšem znanju, ki ga lahko uporabi. Vsak dan želi napredovati ter se naučiti nekaj novega.

Latest posts by Luka Melinc (see all)

Luka Melinc

Dijak ljubljanske gimnazije, ki je že od malega navdušen nad najnovejšo tehnologijo, avtomobili, vesoljem ter ostalimi inovacijami. Ima željo po čim širšem znanju, ki ga lahko uporabi. Vsak dan želi napredovati ter se naučiti nekaj novega.