The Room – ALEGORIJA POLOMIJE

Kaj je razlika med “slabim, slabim filmom” in “dobrim, slabim filmom” ? Ali lahko gledalec uživa v filmu, kljub vsem slabim ocenam, kritikam in kvaliteti filma?

 

Letos decembra končno izide dolgo pričakovani Disaster Artist. Gre za zanimiv projekt Jamesa Franca, ki je inspiracijo dobil po istoimenski knjigi, ki jo je leta 2013 izdal Greg Sestero. Knjiga seveda opisuje snemanje in dogodke, ki so se dogajali v zakulisju med snemanjem bizarnega filma The Room iz leta 2003. Ker govorimo o Francu, je seveda logično, da se bodo v filmu pojavili tudi Seth Rogen, njegov brat James in mnogo drugih znanih obrazov.

 

Zato sem se odločil, da vsem, ki si še niso ogledali “nerazumljene mojstrovine” iz leta 2003, poskušam pojasniti zakaj gre res za tako pomembno stvar. Film je enostavno nekaj posebnega, zato vam že pred branjem te recenzije res srčno priporočam, da enkrat žrtvujete 99 minut svojega življenja in jih posvetite filmu The Room. Seveda govorim o filmu iz 2003 in ne o depresivni klaustrofobični drami iz leta 2015 z Brie Larson.

 

The Room je neodvnisna ameriška drama, “nerazumljenega filmskega genija” Tommya Wiseauja. Tommy je film režiral, napisal scenarij, igral v glavni vlogi in film tudi sam financiral. Film je imel proračun neverjetnih 6 milijonov dolarjev, za katerih še danes ni prav znano od kod jih je Wiseau dobil (sam pravi, da od izvažanja usnjenih jaken iz Koreje).

Film govori o priljubljenem bankirju Johnniyu (Wiseau), ki s svojo zaročenko Liso (Juliette Danielle) živi v San Franciscu. Do zapleta pride, ko Lisa začne zapeljevati in imeti ljubezenske odnose z Johnniyevim najboljšim prijateljem Markom (Greg Sestero). Zaenkrat nič nenavadnega kaj ne? Samo počakajte.

Tommy je dejal, da je film poimenoval The Room, saj je v sobah lahko zgodi veliko dobrih in tudi slabih stvari. Očitno predvsem slabe. Film mnogi kritiki (in bolj kot ne vsaka oseba z očmi, ki si film ogleda) opisujejo kot najslabši film vseh časov. Film je tudi poznan kot “Državljan Kane Slabih filmov”. Kot vsi vemo, je omenjen film Orsona Wellesa iz leta 1941 poznan kot najboljši film vseh časov.

Prvotno je bil predvajan le v omejenem številu kalifornijskih kinodvoran, vendar je kmalu postal kultni film, zaradi svojega bizarnega in neprepričljivega pripovedovanja zgodbe in različnih tehničnih in pripovednih napak.

Film je drama, Wiseau si je celo upal trditi (pred izidom filma), da se bo njegova vizija lahko primerjala s strastjo Tennese Williamsa. Toda gledalci filma niso dojeli kot drama. Ravno nasprotno.

(NE)NAMERNO SMEŠNO

Wiseaju je dejal da so vse filmske napake (in slab dialog ter igranje nasploh) povsem namerne in da je želel posneti črno komedijo. Tommy je tudi rekel, da ga kritiki pač ne razumejo. Če je temu res tako, potem moram priznati, da gospod Wiseau velja za komičnega genija. Ko sem film gledal sedmič (ja mogoče se lahko malo zamislim o mojem življenju) sem v filmu še zmeraj lahko našel nekaj novega/zanimivega kar me je nasmejalo, kar je za “dramo” absolutno pohvalno.

LEGENDA, MIT, TOMMY WISEAU?

Ko smo pa že ravno pri Tommyu, lahko omenim stvar, ki me je vedno fascionirala. To je Wiseajeva zgodba. Izvor, “origin” če želite. O njemu ni znano praktično nič. Vemo le, da naj bi bil poljskega porekla in da je (v njegovih besedah) “dolgo časa nazaj” tudi začasno bival v Franciji. Njegovo prvotno ime naj bi bilo Piotr Weiczorkiwicz, točna letnica nejgovega rojstva pa nikoli ni bila potrjena.

Zaradi vseh teh skrivnosti so se v zadnjih letih pojavile mnoge bizarne in ekscentrične teorije o tem, kdo sploh je Tommy Wiseau. Ker je sklepov in teorij veliko, bom omenil le najbolj popularno, ki je mnenja da je Tommy nezemljan, ki je nekje med letoma 1968 in 1969 padel na zemljo in želel posneti dramo, brez splošnega znanja kako deluje in poteka človeška interakcija. Ampak dovolj o tem, mogoče tema za kak drug članek.

ZANIMIVOSTI

Spodaj je navedenih nekaj izjemnih zanimivosti o filmu:

-Film je bil posnet v dveh formatih (35 mm in VIDEO), saj Tommy ni vedel, da je med njima sploh kakšna razlika.

-Za razliko od drugih produkcij, ki si kamere za snemanje sposodijo oziroma najamejo, jih je Wiseau kupil kar sam.

-Mnogo kadrov je posnetih popolnoma izven fokusa, saj noben ni preveril leče.

-Potem ko so posneli prvi ljubezenski prizor, je bil Tommy tako navdušen, da je želel posneti še drugega. Vendar igralka Lise se je počutila neprijetno, za to so za drugi ljubezenski prizor uporabili neuporabljene posnetke iz prvega (in celo nekaj uporabljenih), kar je tudi močno vidno.

-Nič med drugim ljubezenskim prizorom in rojstno dnevno zabavo nima prav nobenega vpliva ali povezave z zgodbo. To je kar 49 minut (film traja 99 min).

-Wiseau je film poslal Paramountu v upanju, da bi postal njihov distributer. Paramount za odgovor ponavadi potrebuje okoli dva tedna. The Room so zanikali že v manj kot 24 urah.

-Veliko dialoga je rabilo biti dodanega v postprodukciji (“dubbed in”). Predvsem pri glavni zvezdi Tommyu.

-Ena izmed najbolj znanih in tudi mojih najljubših scen v filmu je scena v cvetličarni, ki je skoraj  v celoti improvizirana. Gledalci dobimo občutek kot da si so si cvetličarno lahko najeli le za 2 minuti, in so zato uporabili že kar prvi kader. Ženska v trgovini sploh ni igralka, temveč je dejansko bila tam zaposlena.

-Večina filmske posadke je bilo mnenja da bo film polomija in da ga ne bo videl nihče.

-Najbolj ikonična scena v celem filmu je scena na strehi oziroma bolj znana kot ” The Rooftop scene” v kateri se pokažejo Tommiyeve igralske sposobnosti, ki zaznamujejo celoten film. Kader so rabili ponoviti kar 32-krat. Lahko si le predstavljamo kako je moralo izgledati prvih 31 kadrov…

KONČEN RAZGOVOR

S tem se lahko vrnemo na prvotno vprašanje? Kaj je razlika med “dobrim, slabim filmom” in “slabim, slabim filmom”? Pod kategorijo “dobrih slabih filmov” ponavadi vključujemo filme, ki so slabi iz mnogih vidikov (zgodba, igranje, efekti…), vendar kljub temu v njih najdemo užitek. Razlogi za to so se seveda ravno nasprotni pomeni prej omenjenih vidikov. Slabo igranje, slabo posneti kadri, slabi efekti… Ena izmed stvari, ki pa v največjih primerih k temu pripomore, je brez dvoma dejstvo, da je film samozavedajoč (“selfaware”),da je slab. To seveda pomeni, da se vsi sodelujoči v filmu zavedajo, da njihov trenutni projekt pač ne bo ravno uspešen, in posledično se tako med filmom zabavajo. Lep primer sta Morgan Freeman in Samuel Jackson, ki v zadnjih letih nista ravno “izbirčna” pri izbiranju vlog. Toda v vseh teh njunih filmih, je vidno, da se oba zabavata in, da jima ni mar, da nastopata v “slabem filmu”, kar je seveda tudi vidno v končnem produktu. “Slab, slab film, pa je medtem film, ki se zaveda, da je slab, vendar je še zmeraj v zanikanju, da bi to priznal, zato nismo deležni prav nič “over the top” igranja (recimo gospod Nicolas Cage) in določenih stvari, ki bi nam lahko kljub slabi kvaliteti filma, vseeno prinesle vsaj malo zadovoljstva in zabave.

Stvar, ki jo občudujem pri filmu The Room je, da film ni “samozavedajoč”. Film se ne zaveda da je slab. Igralci se trudijo in zgodba želi biti dovolj dobra za Oskraja. Pa žal ni. Sama izvedba je enostavno epsko slaba. To je lepota tega filma. Dejstvo, da se Wiseau neizmerno trudi in muči, da nam uprizori svojo vizijo perfektnega moškega – Johnnya (z bizarnim naglasom, ki ga sploh ne bom poskušal opisati, saj to morate doživeti sami).

The Room je film, ki si ga mora ogledati vsaka oseba vsaj enkrat v življenju. Čudovit primer tega, kako narediti “dober, slab film”. Kot ste opazili se zgodbe in same vsebine filma praktično nisem dotaknil, saj vas nočem okrajšati užitkov in zadovoljstva, ki vam jih bo film dal. Edina stvar, potrebna za  vaš užitek je, da se zavedate kaj vas čaka. Če je kdo še zmeraj v dilemi in je mišljenja, da mu je škoda tratiti čas, da si ogleda “najslabši film vseh časov”, popolnoma razumem, vendar zagotavljam, da nikoli v življenju ne boste videli tako nenavadnega, svojevrstnega in naravnost fascionantnega umetniškega dela, kot je film The Room.

 

 

 

Komentarji
Primoz But

Primoz But

Velik ljubitelj filmov, občasno tudi pisec scenarijev.
Primoz But

Latest posts by Primoz But (see all)

Primoz But

Velik ljubitelj filmov, občasno tudi pisec scenarijev.