Kako deluje (št. 2) – Elektronika MotoGP motocikla

Vsak drugi vikend si lahko na Kanalu A ogledamo prenos dirk MotoGP. Drzna vožnja, vratolomna prehitevanja in neverjetno zmogljivi motocikli so razlog, da je obiskovanje in spremljanje MotoGP dirk eden najbolj gledanih letnih športov v Evropi. Ker zanimanja za tehnologijo motociklov ne manjka, sem se odločil napisati nekaj več o elektroniki izjemno močnih MotoGP motociklov. Delovanje elektronike motorja je izjemno pomemben sklop na motociklu, saj preprečuje grde padce in omogoča neverjetna pospeševanja.

Za prvi del rubrike KAKO DELUJE lahko kliknete na povezavo: Sistem prepoznave obraza

NADZOR OPRIJEMA (Traction Control)

Oprijem je ključen element hitre in okretne vožnje. S pomočjo »Traction Control« programa pa oprijem in njegove posredne lastnosti lahko mehaniki še dodatno izboljšajo. Motocikel ima na zadnjem in prednjem kolesu tako imenovane hitrostne senzorje. Ti podatke o vrtenju kolesa pošljejo do mini računalnika v notranjosti motorja. V primeru, da se zadnja pnevmatika vrti s 120 % sprednje, začne sistem to razmerje popravljati na želenih 100 %. Če zadnja pnevmatika »zdrsuje« po podlagi, se s tem zmanjša stabilnost motocikla, zato je dirkač primoran pospeševati nekoliko počasneje.

Vožnja skozi ovinek.   Vir: BoxRepsol

Pri ekstremnih nagibih Traction Control računa »potrebno« moč za najhitrejše in varno pospeševanje, kajti če začne dirkač pri nagibih preko 55° močno pospeševati, dobi kolo preveč navora in začne poplesavati. V primeru, da se zadnje kolo vrti prehitro, bosta senzorja na pnevmatiki primerjala pridobljene podatke s tistimi v računalniku in v kolikor odstopajo preveč, se avtomatsko pripre ročica plina.

Traction Control je pravzaprav tisti del elektronike, ki dirkaču omogoča varnejše in lažje upravljanje z zelo zmogljivim in težko obvladljivim motociklom.

SISTEM ZA PREPREČEVANJE DVIGA PREDNJEGA KOLESA (Anti – Wheelie system)

Pri pospeševanju na startu ali ciljni ravnini se zaradi zakonov mehanike, močnega motorja in različnega oprijema pnevmatik prednje kolo dvigne. Za preprečevanje ekstremnih dvigov dirkači uporabljajo   »Anti – Wheelie system«. Ta sistem je za razliko od prejšnjega namenjen hitrejši in bolj vratolomni vožnji. Uporabljata se dve vrsti senzorjev. Eni, ki so enaki prejšnjim, drugi pa so nameščeni med vzmetnima drogovoma. Senzorji namreč zmorejo zaznati raztezek vzmeti, kar pomeni da je prednje kolo v zraku.  Torej sodelujejo s senzorji, ki merijo razlike v vrtenju koles in na podlagi teh izračunov in tistih, ki jih prejmejo od meritev raztezka vzmeti prilagodijo največjo možnost pospeševanja.

Vožnja po zadnjem kolesu.   Vir: MotorSport

Slednji sistem je namreč najbolj pomemben pri vožnji motocikla, saj brez njega ne bi bilo mogoče varno in izjemno pospeševanje.

MEHANIKI IN DIRKAČI

Vsak dirkač ima drugačno tehniko dirkanja. Nekateri »vzamejo« ovinke nekoliko ostreje, drugi pa gredo bolj na okrog. Pomembno je vedeti, da vsak voznik zavira in pospešuje drugače. Iz teh dejstev lahko razločimo kako težko je biti mehanik profesionalnega dirkača, saj se je treba specifično prilagajati stilu vožnje dirkača. Lani so primerjali dirkača Jorgeja Lorenza in Marca Marqueza. Ugotovili so, da imata skoraj na vseh področjih različen stil vožnje, zato so povprašali njune mehanike kako zanju pripravijo elektroniko motocikla. Iz tega, kar mehaniki sploh lahko povedo, so novinarji izvedeli, da dajejo mehaniki poudarek na različne elektrotehniške komponente. Marquez vozi skozi ovinke nekoliko ostreje kot Lorenzo, zato ima dirkač Honde ekstremneje nastavljen Traction Control, Lorenzo pa ima poudarek na Anti – wheelie sistemu. Veliko pa je še drugih komponent, katerih nastavitve se od dirkača do dirkača zelo razlikujejo.

Podatki o delovanju motocikla.   Vir: RedBull

Prvenstvo MotoGP je že od nekdaj izjemno popularno in privlačno za množice, a se zelo razlikuje od drugih športov. Tu je poleg športnega talenta, treningov in zdrave prehrane posredno pomembno tudi znanje naravoslovja in tehnologije. Z rednim spremljanjem dirk na Kanalu A lahko znanje pridobljeno z branjem tega članka še dodatno izboljšate.

Če se zanimate za prihodnost “zelenega” javnega transporta si poglejte članek, ki opisuje kako delujejo in kakšne so prednosti VLAKOV NA VODIK.

 

 

Viri:

 

Komentarji
Aljaž Krajnc
Follow me

Aljaž Krajnc

Dijak, zanima se za nove tehnologije, uporabno znanost in prihodnost. Rad piše članke in izvaja javne predstavitve ter skozi tehnologije spoznava rešitve do lažjega in boljšega življenja ljudi.
Aljaž Krajnc
Follow me

Latest posts by Aljaž Krajnc (see all)

Aljaž Krajnc

Dijak, zanima se za nove tehnologije, uporabno znanost in prihodnost. Rad piše članke in izvaja javne predstavitve ter skozi tehnologije spoznava rešitve do lažjega in boljšega življenja ljudi.